ART_IN
Atau Tanaka
Concrete Corps: The Body as Musical Instrument
In_formacje
6 listopada 2019
godz. 19:30 - 22:00

miejsce: scena Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi, Tymienieckiego 3

wstęp wolny
Zapraszamy na prezentację filmów, performanse i dyskusję ukazujące rozwój twórczości Atau Tanaki, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki ciała jako instrumentu muzycznego. Wydarzenie odbywa się ramach dwudniowej wizyty artysty w Łodzi. Artysta od wczesnych lat dziewięćdziesiątych wykorzystywał fizjologiczne sygnały pochodzące z ciała, przede wszystkim impulsy generowane przez skurcze mięśni monitorowane przy pomocy elektromiografii (EMG).
W trakcie wieczoru zaprezentowane zostaną dwa filmy ukazujące działania Tanaki w dwóch zespolach z tamtego okresu: Sensorband (ze Zbigniewem Karkowskim i Edwinem van der Heide) oraz Sensors_Sonics_Sights (z Cécile Babiole i Laurentem Dailleau). Następnie Tanaka wykona cztery utwory, w których impulsy nerwowe powodujące skurcze mięśni używane są do artykulacji dźwięku przez skoncentrowane ruch ciała.

_ _ _HARMONOGRAM_ _ _

19:30 - 20:30 | FILMY
Sensorband (6:33)
Soundnet (6:07)
Sensors_Sonics_Sights (14:00)

20:30 - 21:30 | KONCERT
Koncert będzie złożony z 5. performensów

21:30 - 22:00 | DYSKUSJA
Wieczór zakończy dyskusja z publicznością, której moderatorem będzie dr hab. Maciej Ożóg.

Zobacz cały program pobytu Atau Tanaka w Łodzi / wykłady/ koncert/ filmy/ dyskusje

_ _ _PERFORMENSY_ _ _

Delearning (2019)
Kompozycja oparta na wcześniejszym utworze dla orkiestry kameralnej (DSCP), który staje się materiałem do analizy i przekształceń sieci neuronowej. Ruchy ręki kojarzone są z dźwiękami i służą do treningu sztucznej sieci neuronowej. Tak powstający algorytm jest następnie wykonywany w trakcie utworu umożliwiając performerowi nawigowanie w przestrzeni dźwiękowej za pośrednictwem gestów.

Le Loup (1998)
Krótka próbka nagranego wycia wilków zostaje rozciągnięta i przetransponowana w niższe częstotliwości tworząc długie, ciągłe warczenie.

Lifting (2003)
Częstotliwości i amplitudy świszczących oscylatorów modulowane są w sposób przypominający klasyczny Theremin.

Myogram (2015)
Bezpośrednia sonifikacja aktywności mięśni, w której słyszalne stają się impulsy elektryczne w końcówkach nerwowych mięśni. W trakcie utworu surowe dane są najpierw słyszalne bez zniekształceń, a następnie poddawane przekształcane przez filtry i rezonatory.

Rapidregress (2019)
Homage dla Michela Waisvisza, jego pracy w studio STEIM w Amsterdam i jego performensów z wykorzystaniem stworzonego przezeń instrumentu - The Hands. Jedna ręka performera odpowiada za artykulację krótkiego nagrania performensu Waisvisza. Druga natomiast za elektronicznego utworu Tanaki „Delull”. Te dwa źródła podlegają granulacji i zostają zestawione w kontrapunkcie. Dwie sieci neuronowe tworzą modele regresyjne powiązane z pozycją statyczną performera i granulacją każdego ze źrodeł dźwięku. W fazie „testowej” aktywność sieci powodowana dynamicznymi gestami performera prowadzi do dekonstrukcji nagrań źródłowych i połączenia ich w jedną improwizowaną kompozycję.

__________
Atau Tanaka - muzyk, performer, badacz, profesor Goldsmiths University w Londynie. W swoich działaniach artystycznych i projektach naukowych skupia się na cielesności w kontekście muzyki i interakcji człowiek - komputer. Jego mentorami byli Ivan Tcherepnin, John Chowning oraz Michel Waisvisz. Pierwszymi inspiracjami Tanaki były spotkania z Johnem Cage’em podczas jego Norton Lectures w Harvardzie (1988-89). Zaowocowały one także odtworzeniem kompozycji Cage’a Variations VII dokonanym przez Tankę wraz z Mattem Wandem oraz grupą zoviet*france w 2008 roku. W latch dziewięćdziesiątych wraz z Edwinem van der Heide i Zbigniewem Karkowskim stworzył zespół Sensorban, w którym wykorzystywali nowatorskie interfejsy do tworzenia muzyki elektronicznej. W tym samym okresie Tanaka aktywnie współtworzył japońską scenę noise współpracując z takimi artystami jak Merzbow, Otomo, KK Null i wielu innych. Kolejnym projektem było trio z grającym na thereminie Laurentem Dailleau oraz artystką wizualną Cecile Babiole. Współpracował także z wieloma artystami francuskiej sceny improwizowanej (Camel Zekri, Metamkine, Le Quan Ninh i Michel Doneda). W duecie z Adamem Parkinsonem (aka Dane Law) tworzył muzykę i projekty dźwiękowe wykorzystując telefony komórkowe. Wraz z animatorem i twórcą wideo Lillevan realizował performensy audiowizualne. Wydał liczne albumy dla takich wytwórni jak Sub Rosa, Bip-hop, Caipirinha Music, Touch/Ash, Sonoris, Sirr-ecords, Goldsmiths Press/NX Records. Był współ-dyrektorem centrum muzyki elektronicznej STEIM w Amsterdamie, pracował także w IRCAM (Institut de Recherche et Coordination Acoustique/Musique) oraz Sony CSL w Paryżu. Jego prace były wielokrotnie nagradzane i prezentowane na festiwalach Ars Electronica w Linzu, Sonar w Barcelonie, Mutek w Montrealu, Transmediale/CTM w Berlinie, a także w instytucjach takich jak MOMA w San Francisco, ICA w Londynie, Eyebeam w Nowym Jorku czy ZKM w Karlsruhe.

organizator: Fundacja „In Search Of...”
współorganizator: Art Inkubator w Fabryce Sztuki w Łodzi
Wydarzenie współfinansowane z budżetu Miasta Łodzi.
In_formacje
6 listopada 2019
godz. 19:30 - 22:00

miejsce: scena Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi, Tymienieckiego 3

wstęp wolny
inne z kategorii
NIEWINNI
otwarcie klubokawiarni
2019_11_8
Na Tymienieckiego 3, 8 listopada, czyli w piątek, otworzy się nowa klubokawiarnia - NIEWINNI! Kto czuje się winny, ten wie, o co chodzi ;) Będą degustacje, toasty i muzyka. Na otwarciu zagra Pavel Samokhin i Wojtek Stępnik, a także przyjaciele WINNYCH "Czech z gitarą" Zdeněk Klikar i Witold Zawieja. Będzie super, wiadomo! Startujemy o 19:00.
zamknij