ART_IN
Fotofestiwal 2022: wystawa TransWspólnoty – wektory przemian
In_formacje
_daty: 22.09 - 16.10

wernisaż:
22.09, godz. 18:00

godziny otwarcia:
środa-niedziela
15:00-20:00

_miejsce: Art_Inkubator
Tymienieckiego 3
Wystawa podejmuje zagadnienia związane ze współczesnymi przeobrażeniami koncepcji wspólnotowości, do których artyści i artystki coraz częściej się odnoszą.
Giorgio Agamben, rozważając niegdyś te kwestie, proklamował nadejście wspólnoty, dla której każdy uczestnik będzie przykładem. Wobec postępującej hybrydyzacji prowadzącej do wewnętrznej złożoności i różnorodności, wobec braku wspólnych właściwości, wokół których skupiały się niegdyś wspólnoty, wyłania się konieczność położenia szczególnego nacisku na więzi łączące członków i członkinie nowej zbiorowości. Dotychczas źródłem hybrydyczności wspólnot były globalne migracje oraz rozwój globalnych narzędzi komunikowania, gdyż wspólnoty te były niezmiennie zrzeszeniami ludzkimi. Obecnie, obok ludzi, zarówno w roli nowych członków i członkiń wspólnot, jak i czynników przeobrażających więzi wewnątrzwspólnotowe, pojawiają się byty nie-ludzkie i postludzkie. Nowe wspólnoty kształtują się na przecięciu dyskursów humanistycznych, post- i transhumanistycznych, stając się specyficzną, holobiontyczną bio-techno-info sferą.

Co konstytuuje nasze poczucie przynależności, na czym opieramy swoją tożsamość? Kluczowy dla pojęcia „wspólnoty” jest jej źródłosłów (munus) oznaczający szczególny rodzaj daru związany z ustanowieniem obowiązku wobec innych. Bycie we wspólnocie zmusza do częściowego wyrzeczenia się siebie na rzecz communis. Dla Roberta Esposito wspólnota jest przeciwieństwem indywidualnej przestrzeni jednostki, tworem, w którym się zatraca i przed którym musi się również bronić. Dążenie do Communitas i do immunitas to wzajemnie warunkujące się procesy.

Współczesne wektory przemian wskazują, że w technokulturze brak w tym obszarze równowagi. W myśleniu o środowisku, naszym ciele i jego doświadczeniach, afektach i seksualności technologiczna konstrukcja naszego „ja” i „my” coraz częściej realizuje się bez naszej świadomości tych procesów. Doświadczamy quasi-partycypacji absorbującej tak, że bezpośredni udział w społecznych rytuałach nie jest już możliwy.

W praktykach społecznych istotne jest współdzielenie zamieszkiwanej rzeczywistości. Współczesne hybrydyczne światy to nie tylko społeczności ludzkie, lecz także liczne nowe konstelacje podmiotów, z którymi będziemy czuć się związani. Wśród nich odnajdujemy zarówno różnorodność nie-ludzkich żywych istnień, jak i liczne formy postludzkie – formy fabrykowane. Obietnice składane przez technologiczne korporacje dotyczą dziś sztucznych światów, w których nie będziemy czuli się samotni, nieszczęśliwi, gdyż zostaniemy przywitani, otoczeni uwagą przez istoty wirtualne. Ten syntetyczny stan czuwania ku innemu może okazać się niezwykle atrakcyjny, szczególnie w zestawieniu z obojętnością realnych ludzi.

W procesie transhumanizacji społeczeństw należy pamiętać, że świat zamieszkujemy cieleśnie. Transgresja i potrzeba zbudowania więzi pomiędzy różnorodnymi składnikami TransWspólnot jawią się najważniejszymi wyzwaniami dla współczesnego świata.

Kuratorzy: Ryszard W. Kluszczyński, Ada Florentyna Pawlak

Artyści i projekty:
Xavery Deskur – Jesteś tu?
Radek Husak – Mnogie ciało (Plural Body)
Cecylia Malik – Wezbranie
Martyna Miller – Sexinsitu
Anna Konik – Najgłośniej słychać milczenie (Silence Heard Loud)
Zygmunt Rytka – Kolekcja prywatna / Some Meetings
Piotr Trojanowski – Zen dla wszystkich
Zuzanna Wołejko – Holobiont
Piotr Wyrzykowski – Runner 2.1

Wystawa odbędzie się we wrześniu, jako finał tegorocznego Fotofestiwalu. Partnerem wydarzenia jest Uniwersytet Łódzki.
In_formacje
_daty: 22.09 - 16.10

wernisaż:
22.09, godz. 18:00

godziny otwarcia:
środa-niedziela
15:00-20:00

_miejsce: Art_Inkubator
Tymienieckiego 3
zamknij